Kwalifikacja do opieki
Hospicjum Domowe
Do hospicjum domowego kwalifikowani są pacjenci cierpiący na nieuleczalne, niepoddające się leczeniu przyczynowemu, postępujące choroby nowotworowe.
W celu objęcia opieką przez hospicjum konieczne jest:
- wskazania medyczne
- aktualne skierowanie do objęcią pielęgniarską opieką długoterminową – wystawiane przez lekarza POZ
- karta kwalifikacji pacjenta wystawiana przez pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej
Vademecum Pacjenta
Pakiet świadczeń udzielanych w ramach hospicjum domowego:
- wizyty lekarskie i pielęgniarskie
- całodobowy dostęp do świadczeń przez 7 dni w tygodniu
- leczenie bólu zgodnie z wytycznymi WHO
- leczenie innych objawów somatycznych
- opieka psychologiczna
- rehabilitacja (decyzja lekarza hospicjum)
- pomoc w rozwiązywaniu problemów społecznych
- zaspokajanie potrzeb duchowych
- bezpłatne wypożyczanie sprzętu medycznego
- opieka nad osieroconymi
Pakiet świadczeń udzielanych w ramach pielęgniarskiej opieki długoterminowej:
- wizyty pielęgniarskie
- świadczenia pielęgniarskie w szczególności leczenie trudno gojących się ran wykonywane przez pielęgniarki posiadające umiejętności i najnowszą wiedzę w tym zakresie
- pielęgnacja przetoki
- pielęgnacja w związku z założoną rurką tracheotomijną
- założenie i usunięcie cewnika (dotyczy TYLKO kobiet!)
- przygotowanie pacjenta i jego rodziny do samoopieki i samopielęgnacji
- edukacja zdrowotna pacjenta oraz członków jego rodziny
- pomoc w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych związanych z samodzielnym funkcjonowaniem w środowisku domowym
- bezpłatne wypożyczanie sprzętu medycznego pacjentom zakwalifikowanym do opieki
Prawa Pacjenta
Pacjent ma prawo do:
-
świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej,
-
samodecydowania w sprawach sprawowania opieki w ramach obowiązujących przepisów w zakresie udzielania świadczeń,
-
wpisania na listę oczekujących na świadczenie zdrowotne w przypadku braku miejsc,
-
zapewnienia osobistego bezpieczeństwa,
-
poszanowania swojej prywatności,
-
intymności i poszanowania godności osobistej w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
-
poszanowania wyznawanych przez pacjenta wartości moralnych i kulturowych oraz do poszanowania swoich przekonań religijnych i fizjologicznych,
-
uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania oraz rokowaniu,
-
rezygnacji na własne życzenie z informacji,
-
wskazania osoby, która ma prawo być informowana w jego imieniu o stanie zdrowia,
-
wskazania osoby, która ma prawo w przypadku śmierci pacjenta do uzyskania wyciągów, odpisów lub kopii dokumentacji medycznej,
-
świadomego wyrażenia zgody bądź odmowy przeprowadzenia proponowanych zabiegów medycznych,
-
otrzymania środków leczniczych i wyrobów medycznych niezbędnych (w tym sprzęt) w procesie leczenia i pielęgnacji, w zakresie wynikającym z obwiązujących przepisów,
-
zapewnienie ochrony danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej,
-
uzyskania dostępu do własnej dokumentacji medycznej oraz udostępnienia jej innym osobom i instytucjom w sposób zgodny z odrębnymi przepisami,
-
kontaktu telefonicznego z personelem medycznym
-
rezygnacji z opieki na własnej żądanie na każdym etapie udzielanej mu opieki, przy czym obowiązkiem lekarza jest udzielenie informacji o możliwych do przewidzenia następstwach,
-
opieki duszpasterskiej,
-
złożenia skargi w przypadku naruszenia jego praw.
Obowiązki Pacjenta
Pacjent zobowiązany jest:
-
przestrzegać obowiązujące przepisy związane z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych w Poradni Domowej Opieki Hospicyjnej Stowarzyszenia „Hospicjum” w Rawie Mazowieckiej,
-
przestrzegać zaleceń lekarskich i pielęgniarskich,
-
poinformować personel medyczny (lekarz, pielegniarka) o przyjmowaniu leków, bądź innych preparatów leczniczych, ziół itp. zaleconych przez innych lekarzy do ponoszenia odpowiedzialności za mienie Poradni Domowej Opieki Hospicyjnej Stowarzyszenia „Hospicjum” w Rawie Mazowieckiej przekazane mu do używania na czas sprawowania nad nim opieki. W przypadku powstania szkody w mieniu Poradni na skutek zawinionego działania pacjenta, bądź członka jego rodziny, bądź opiekuna, zobowiązany jest do naprawy lub uiszczenia równowartości naprawy, a w przypadku, gdy naprawa będzie przewyższać koszt zakupu nowego sprzętu, jego zakup,
-
pacjent nie ma prawa żądać od personelu poradni usług, które nie wynikają ze świadczeń gwarantowanych w zakresie sprawowanej nad nim opieki,
-
informować personel medyczny, sekretariat Poradni o wszystkich wizytach u lekarzy specjalistów, pobytach w szpitalu niezwłocznie po zaistnieniu owej sytuacji tj. tego samego dnia lub na zaraz drugi dzień.
Zasady wypożyczania sprzętu
Zasady wypożyczania sprzętu:
-
Pacjent będący pod opieką Poradni Domowej Opieki Hospicyjnej Stowarzyszenia „Hospicjum” ma wypożyczany sprzęt nieodpłatnie.
-
Po sprzęt można się zgłaszać w godzinach pracy biura Poradni.
Pacjent wypożyczając sprzęt zobowiązuje się do:
-
korzystania z niego zgodnie z udzieloną mu/opiekunowi/członkowi rodziny instrukcją obsługi
-
naprawy lub uiszczenia równowartości naprawy sprzętu, a w przypadku, gdy naprawa będzie przewyższać koszt zakupu nowego sprzętu, jego zakup
-
zwrócenia sprzętu (czystego i nieuszkodzonego) bez niepotrzebnej zwłoki w przypadku, gdy nie jest on wykorzystywany.